4 chemické látky v mozgu, vďaka ktorým (nie)si šťastný človek

Veľa času trávime diskusiami o tom, ako byť šťastnejší – udržiavať si blízke priateľstvá, pozerať sa na svetlé stránky vecí alebo piť cez deň viac vody. Často sa však nezamýšľame nad tým, ako pociťujeme šťastie. Vieš, že teplo, ktoré pociťujeme pri dlhom objatí, je spôsobené úplne iným chemickým vnemom ako to opojenie a dobrý pocit, ktorý pociťujeme po dlhom behu alebo jazde na bicykli?

DOSE: Dopamín, Oxytocín, Serotonín a Endorfíny

Čo je teda skutočnou príčinou nášho šťastia? Čo v nás vyvoláva pocity šťastia, zblíženia a radosti? Chemické látky v mozgu! Existujú štyri základné chemické látky, ktoré môžu poháňať pozitívne emócie, ktoré pociťujeme počas dňa: dopamín, oxytocín, serotonín a endorfíny (spolu niekedy označované ako D.O.S.E.).

Ak pochopíme fungovanie týchto chemických látok na základnej úrovni, môžeme sa sami lepšie rozhodnúť, či nám najnovšie trendy životného štýlu pomôžu alebo uškodia. Považuj tento článok za úvod alebo sprievodcu v teréne, ktorý ti ukáže, čo sú tieto chemické látky a ako ovplyvňujú tvoje každodenné šťastie. 📓

Dopamín

O dopamíne už pravdepodobne vieš, ak si počúval posledné roky správy o závislostiach od technológií. Dopamín spôsobuje ten malý šťastný pocit, keď sa niekomu páči tvoja fotka na Instagrame, vyplníš zaškrtávacie políčko alebo dokončí malú úlohu. Áno, aj keď stlačí to tlačidlo na automate a čakáš, či ti konečne v tom automate padne výhra, 3 sedmičky. (Čiže dopamínový odmeňovací mozgový systém sa môže dostať do obrovských problémov.)

Napriek zlej reputácii je dopamín úžasná látka! Má motivovať tvoje telo k dosahovaniu vzdialeného cieľa, krok za krokom. Bez dopamínu by prví ľudia nikdy nemali motiváciu loviť veľké zvieratá a ťažiť z investovania úsilia do dlhodobých cieľov. Dnes je dopamín tým, čo ti pomáha prekonať zoznam denných úloh alebo ťa motivuje začať nový pravidelný návyk – habit (napr. vstávať o hodinu skôr, meditácia, cvičenie a podobné).

Dopamín sa však stáva skutočným problémom, pretože je návykový a úzko súvisí s našimi zlými technologickými návykmi (závislosti a nutkanie tráviť hodiny na sociálnych sieťach, hranie hier, pozeranie filmov a seriálov dlho do noci).

Ešte horšie je, že účinky dopamínu sú krátkodobé, ten pocit šťastia je na pár sekúnd. Nie je to typ dlhotrvajúceho šťastia, ktoré si budeš môcť vychutnať. A pravdepodobne to nie je ani cieľ tvojej cesty za šťastím, aby si ho cítil dohromady jednu minútu denne. Dopamínové šťastie funguje len tak dlho, koľko ti trvá skontrolovať nové príspevky na sociálnej sieti alebo prekonať ďalší level v hre Candy Crush.

Oxytocín

Oxytocín sa často s obľubou označuje ako “droga objatia”, pretože sa uvoľňuje v mozgu počas fyzického kontaktu – dotyku s inými ľuďmi. Je to tiež pocit, ktorý stojí za láskou, priateľstvom alebo hlbokou dôverou.1 Ak sú ľudia spoločenské zvieratá, oxytocín je jedným z hlavných dôvodov, prečo tak jednajú.

“Oxytocín posilňuje náš imunitný systém, umožňuje nám lepšie riešiť problémy a robí nás odolnejšími voči návykovým vlastnostiam dopamínu. Na rozdiel od dopamínu, ktorý je do veľkej miery zodpovedný za okamžité uspokojenie, oxytocín nám poskytuje trvalý pocit pokoja a bezpečia.”1

Ako môžeme zvýšiť hladinu oxytocínu? Pozitívne sociálne interakcie sú najlepším spôsobom, ako zvýšiť produkciu tohto hormónu. Spolupráca s ostatnými, spoločné posedenie pri jedle, darovanie darčeka alebo služby ako masáž, emocionálne otvorenie sa, poskytnutie plnej pozornosti pri počúvaní a dlhé objatia.

Na oxytocíne je obzvlášť skvelé to, že často pôsobí obojstranne u všetkých zúčastnených. Dlhé objatia dodávajú dávku oxytocínu tebe aj objímanej osobe. Milé gesto dodá trochu oxytocínu tebe aj obdarovanému.

Pri hľadaní šťastia môže byť tvojím najlepším priateľom oxytocín. Môže ti pomôcť v boji proti stresu, zlepšiť tvoje vzťahy a podporiť dlhotrvajúce pozitívne emócie. Dokonca existujú dôkazy, že oxytocín môže pomáhať pri hojení fyzických rán!

Serotonín

Serotonin is another social chemical, but it functions in an entirely different way. Serotonin plays a role in the dynamics of pride, loyalty, and status. When we feel a sense of accomplishment or recognition from others, we are experiencing the effects of serotonin. This could be from receiving your diploma, crossing the finish line in a race, or being appreciated for hard work in the office. Serotonin can create strong, positive emotions.

Serotonín je ďalšia sociálna chemická látka, ale funguje úplne iným spôsobom. Serotonín zohráva úlohu v dynamike hrdosti, lojality a statusu. Keď pociťujeme pocit úspechu alebo uznania od druhých, zažívame účinky serotonínu. Môže to byť v prípade získania diplomu, prekonania cieľovej čiary v pretekoch alebo ocenenia za tvrdú prácu v kancelárii. Serotonín dokáže vyvolať silné, pozitívne emócie.

Interestingly, serotonin can help build both sides of social dynamics. Serotonin is what motivates a leader to excel and grow their influence – to win awards and become popular in the news. But serotonin also compels their followers to do well – to not let down their leader, parent, or teacher and excel in life.

Je zaujímavé, že serotonín môže pomôcť budovať obe strany sociálnej dynamiky. Serotonín je to, čo motivuje lídra vynikať a zvyšovať svoj vplyv – získavať ocenenia a stať sa populárnym v správach. Serotonín však núti aj ich nasledovníkov, aby si počínali dobre – aby nesklamali svojho vodcu, rodiča alebo učiteľa a v živote vynikli.

“Preto keď niekto dostane ocenenie, ako prvým ľuďom poďakuje svojim rodičom, trénerovi, šéfovi alebo Bohu – komukoľvek, kto mu podľa jeho názoru poskytol podporu a ochranu, ktorú potreboval, aby dosiahol to, čo dosiahol. A keď nám iní ponúkajú túto ochranu a podporu, vďaka serotonínu cítime voči nim zodpovednosť.”1

Serotonín zohráva úlohu aj v mnohých ďalších dôležitých systémoch nášho tela, nielen v našej pohode a šťastí. Predpokladá sa, že ovplyvňuje trávenie, rast kostí a dokonca aj vývoj orgánov.

Endorfíny

Poznáte ten pocit, o ktorom bežci hovoria pri dlhých behoch? Ten “bežecký pocit”? Tento pocit pochádza z endorfínov. (Veľa endorfínov.)

Endorfíny sa v podstate uvoľňujú ako reakcia na bolesť. Pomáhajú nám posúvať naše telo nad úroveň pohodlia a vytrvať, keď by sme to inak chceli vzdať.

Keď odstránime časť rovnice, ktorú tvorí bolesť, endorfíny sa môžu cítiť ako “high” alebo dokonca len ako príjemný relaxačný pocit. Napríklad ranná mrazivá studená sprcha vám môže priniesť obrovskú dávku endorfínov, ak vydržíte minútu alebo dve fyzického nepohodlia.

Dokonca sa tvrdí, že radostný pocit, ktorý máte z hlbokého brušného smiechu, spôsobujú endorfíny! Stiahnutie brušných svalov je dostatočnou “bolesťou” na to, aby sa do vášho tela uvoľnilo niekoľko dobrých endorfínov.

Ako teda endorfíny zapadajú medzi ostatné drogy šťastia? Endorfíny sú dôvodom, prečo sa cvičenie často odporúča ako pomoc pri strese. Sú dôvodom, prečo vám začatie cvičenia v posilňovni môže pomôcť uvoľniť sa po dlhom dni v práci. Predvídateľnosť endorfínov ich robí mimoriadne užitočnými!


Chemikálie a šťastie, zhrnutie

Každá z týchto chemických látok zohráva veľkú úlohu v tom, ako naše telo funguje: fyzicky, psychicky a emocionálne. Dotkol som sa len povrchu a naozaj vám odporúčam, aby ste sa sami dozvedeli viac. Pochopením úlohy, ktorú tieto hormóny zohrávajú, môžete lepšie porozumieť tomu, ako vás ovplyvňujú v každodenných situáciách. Čím viac toho budete vedieť, tým viac budete môcť prevziať kontrolu nad týmito vplyvmi a užívať si zdravší a šťastnejší život. Znie to zmysluplne, však?

Zopakujme si stručný prehľad týchto chemických látok v mozgu:

  • Dopamín – Tvoriteľ (dobrých a zlých) návykov – habitov. Neuveriteľný nástroj, keď sa správne použije!
  • Oxytocín – Droga objatia alebo “hormón lásky”. Oxytocín nás robí spoločenskými a buduje vzťahy s dôverou a láskyplnými pocitmi.
  • Serotonín – “Hormón lídera”. Silne súvisí s hrdosťou, lojalitou a postavením.
  • Endorfíny – Prírodný liek proti bolesti. Bežecké opojenie!

Tento a originálny článok bol silne inšpirovaný knihou Leaders Eat Last od Simona Sineka. Odporúčam prečítať si túto knihu (je to krátke čítanie) alebo si môžete vypočuť túto prednášku Simona Sineka (v angličtine).

Zdroje

1: Sinek, S. (2014). Leaders eat last, ISBN: 978-80-87270-89-9