8 krokov – netráp sa názorom ostatných

Máme radi, keď nás majú radi ostatní.

Všetci si želáme byť akceptovaní. Vyvinuli sme sa tak, aby sme v divočine prežili lepšie v skupinách, v ktorých je veľmi dôležité zapadnúť, rešpektovať a dôverovať súkmeňovcom.

Potrebu niekam patriť, niekam zapadnúť máme v DNA. Mozog nás môže trestať za rozhodnutia, ktoré nám prinášajú niečo dobré, ale oddeľujú nás od skupiny.

Niekedy sa tá potreba dostane na vrchol. A potom to, čo si o nás myslia ostatní je pre nás dôležitejšie, než čo si myslíme sami o sebe.

Môžeme analyzovať každý pohľad a každé slovo a hľadať v nich stopy, ktoré nám napovedia, čo si ostatní myslia. Zo všetkého sa snažíme zistiť, či si o nás myslia niečo pozitívne alebo negatívne, prípadne čo konkrétne.

Keď tvoj starý známy prejde okolo teba a nepozdraví ťa, automaticky sa cítiš zle a si presvedčený, že si nezaslúžiš ani pozornosť.

Keď okolo teba prejde starý známy a nepozdraví ťa, automaticky sa cítiš zle a myslíš si, že si ani nezaslúžiš pozornosť.

To môže prerásť v “people-pleaser” – uspokojovateľ ľudí, kedy vždy dávame prednosť potrebám ostatných a niektorí to potom radi zneužijú.

Vyčerpáš sa, keď sa snažíš zapadnúť a získať pozornosť v pozitívnom svetle. Vyčerpáš sa, keď robíš všetko pre lepší vzhľad, postavu, oblečenie. Vyčerpáš sa premýšľaním a šrotovaním negatívnych myšlienok.

Čo je za touto úzkosťou, aby sme sa zapáčili ostatným, a prečo jej niektorí podliehajú menej než ja?

V mnohých prípadoch je to odozva z minulosti. Kvôli niekomu sme to zapáčenie a zapadnutie do skupiny začali vnímať ako niečo, čo si musíme zaslúžiť a vybojovať. Že ak nebudeme uspokojovať všetky potreby ostatných, nezaslúžime si pozornosť, lásku ani nič pozitívne.

Vybudujeme si tým pocit hanby. Napriek maximálnej snahe nevieš dosiahnuť perfekciu. Autorka Brené Brown venovala celú svoju kariéru študovaniu hanby a spôsobov, ako si vybudujeme niečo, čo nazvala “hanbe-odolnosť”. A toto napísala vo svojej knihe Dary nedokonalosti:

“Zdravá snaha je zameraná na seba samého: “Ako sa môžem zlepšiť?” Perfekcionizmus je zameraný na ostatných: “Čo si budú myslieť?””

Tvoji rodičia si možno boli emocionálne oddialení. Možno boli fyzicky alebo psychicky agresívny alebo stanovovali nemožné normy a ciele.

Mohla to spôsobiť aj šikana v škole. Možno to bol pocit, že sa nedokážeš umiestniť v takom kolektíve, ktorý si všetko porovnáva a posudzuje.

Alebo nevieš nájsť žiadne vysvetlenie. Vieš len, že sa cítiš neisto, akoby nemáš hodnotu, a že je tam nejaká insecurity, nedostatok, kvôli ktorému sa cítiš zle.

Chcieť zapadnúť do spoločnosti vôbec nie je zlé. Všetci chceme nejaký prehľad toho, ako nás vidia ostatní, aby sme si to vedeli vybalansovať s tým, čo si myslíme o sebe.

Avšak zaujímať sa až príliš veľa o to, čo si myslia ostatní a aký majú názor, nás vedie k tomu, aby sme si cenili to, čo od nás chcú ostatní, namiesto toho, po čom túžime a čo chceme my.

A iróniou je, že to, čo začalo ako snaha zvýšiť svoju radosť, šťastie a prijatie môže skončiť presne naopak.

Vytvorenie nového zmýšľania

Ak spozoruješ, že si niekto, kto má úzkosť a koho stresuje celá situácia o tom, či ťa ostaní majú radi, tak môžeš spraviť tieto kroky pre vybudovanie lepšieho vzťahu so sebou samým a ostatnými.

Ako sa netrapiť čo si myslia ostatní

1. Pozri sa na to ako celok

Ľudia by sa menej starali o to, čo si o nich myslia ostatní, keby vedeli, ako málo o nich ostatní vôbec myslia. A je to pravda: Každý má dosť svojich starostí, ktorým venuje 99% celého myslenia. Taktiež majú svoje vlastné insecurities, zraniteľnosti, neistoty.

Ak ťa trápi, že čo si o tebe myslí niekto, koho si práve spoznal, tak on sa cíti určite rovnako. Tiež sa strachuje, čo si ty myslíš o ňom.

2. Oponuj svojim myšlienkam

Ľudia často smerujú k negatívnemu mysleniu, ktoré môže pokaziť náladu alebo správanie. Napríklad môžeme predpokladať to najhoršie, alebo odignorovať všetko dobré a zmeriavať sa len na to zlé. Taktiež môžeme generalizovať alebo skákať rovno k záverom.

Venuj pozornosť svojim myšlienkam a oponuj im. Nenechávaj ich prevziať moc a automaticky ich ovládnuť tvoje pocity, náladu a jednanie. Možno objavíš, že všetok ten strach o tom, čo si ostatní myslia je čisto výtvorom tvojej mysle.

Skús si to porovnať s minulosťou. Niečo blbé sa stalo. Tebe už po rozume behalo, aká hrôza, všetci si o mne pomyslia niečo zlé. Ubehlo niekoľko dní a absolútne nikto si na to ani nespomenul, a nikto sa ku tebe nezačal správať inak. Ľudia preceňujú ostatných. Ostatní nemajú záujem niečo si o tebe stále myslieť.

A ďalšia vec. Kedy si si naposledy TY myslel o niekom niečo? Ako dlho to vydržalo a ako to zmenilo priebeh sveta? Predpokladám že nijak. Napríklad, niekto na ulici zakopol, spravil hlasný zvuk topánkou a tváril sa zahanbene. Povieš si v hlave “chudák, aspoň že je ok”. Keď ale zakopneš ty, tak ti to pokazí celý deň a myslíš si, že všetci čo ťa vtedy videli ťa považujú za trdlo.

3. Nesnaž sa o perfektnosť

Môže to byť ťažké pustiť ten pocit, že keď spravíš všetko správne, tak ťa budú všetci milovať a uznávať. Ale je to nekonečná cesta.

Perfektnosť – dokonalosť je ilúzia (je čisto subjektívna, pre jedného perfektné je pre druhého odporné). Ale aj to ako ťa ostatní vnímajú sa týka ich, je to ich problém s nimi, a má to minimum čo robiť s tebou.

Môžeš byť najkrajšia, najšťavnatejšia a najchutnejšia jahoda v záhrade. Niekto ale nemá rád jahody a môžeš robiť čo chceš, milovať ťa nebude. Môžeš prežiť život ako šťastná jahoda alebo smutná jahoda.

Len tak mimochodom, byť šťastný nemusí znamenať byť nonstop šťastný. Byť šťastný znamená len byť každý deň viac šťastný, než nešťastný.

A úžasný článok o dokonalosti a perfektnosti napísal Ondřej Ilinčev – Musí to být perfektní!?

4. Spoznaj sa

Čo máš naozaj najradšej? Čo skutočne chceš?

Rozhodnutia o kariére, vzťahoch a voľnom čase robíš, pretože to naozaj chceš, alebo uspokoja a zaujmú niekoho iného?

Daj si voľnosť vyskúšať nové veci a zamysli sa, “Čo by ma najviac bavilo a zaujímalo, keby nemám strach z názoru ostatných?”

5. Nájdi si svoj kmeň

Po vonku behajú (ak je ešte pandémia tak asi nie) ľudia, ktorí si ťa obľúbia a budú vážiť takého, aký naozaj si vo svojom vnútri.

Nestrácaj čas s takými, ktorí len očakávajú, že budeš plniť ich rozkazy, potreby a požiadavky.

Pravosť, úprimnosť, autentickosť. Vďaka tomu nájdeš tých, s ktorými to naozaj dáva zmysel.

Ako Brené Brown napísala vo svojej knihe Daring Greatly:

“Skutočné zapadnutie je možné, len keď budeme svetu prezentovať naše skutočné, autentické a nedokonalé ja. Náš pocit niekam patriť nemôže byť nikdy väčší, než naše vlastné prijatie skutočného samého seba.”

6. Ukáž niekedy svoju zraniteľnosť

Vie to byť strašidelné ísť proti prúdu, vyjadriť sa, riskovať alebo sa postaviť nesúhlasu.

Ale rozhodni sa, že čo je dôležité pre teba, ver si a choď si za tým. Nerastieme tým, že sme stále v bezpečí; rastieme, keď si dáme šancu zlyhať.

Zlyháme 8 krát, ale ideme do toho 9. krát.

Pokojné more nikdy nesplodilo skúseného námorníka.

7. Nechaj si pomôcť

Úzkosť, ktorú cítiš ohľadom názorov ostatných sa dá zvládnuť aj s kúskom sebauvedomenia. V niektorých prípadoch, najmä ak je podkladom trauma alebo psychologický problém, profesionál ti môže pomôcť presekať sa ku koreňu tvojich pocitov a emócií. Umožni si prijať pomoc a opateru, ktorú si zaslúžiš, než by si predlžoval trápenie.

8. Buď svoj vlastný kamarát

Je to tvrdá realita, ale nikdy nedosiahneš to, že ťa budú mať všetci radi. Pozri sa na to z lepšej stránky: Nikto iný to nedosiahne tiež.

Takže prijmi tie malé pochybnosti, ktoré určite prídu, keď sa ti nepodarí s niekým naviazať pozitívny vzťah.

Radšej sa zameraj na cieľ, ktorý ťa posunie ďalej v ceste, aby si bola osoba, ktorou chceš byť – začni sa mať rád, svoje chybičky a všetko okolo.

Zhrnutie

Pozri sa na to ako na celok. Občas odzoomuj a daj si pauzu od detailov a jednotlivých pocitov. Oponuj svojim myšlienkam, nesúhlas s nimi. Tvoje myšlienky väčšinou nie sú realita.

Vyhni sa perfekcionizmu. Nemusí byť všetko dokonalé, stačí keď to bude dostatočne ok.

Spoznaj sa a venuj sa tomu, čo ti úprimne robí radosť a prináša spokojnosť. Nájdi si svoj kmeň, úprimný s pevným základom.

Ukáž niekedy svoju zraniteľnosť a urob si zo seba srandu. Nechaj si pomôcť, nepokúšaj sa všetko riešiť o samote. Nikto sa nerodí so všetkými znalosťami, skúsenosťami ani charakterovými vlastnosťami.

Buď svoj vlastný kamarát. Nikto ťa nikdy nebude milovať viac, než dokážeš milovať len sám seba.

Tak bež a nech sa ti niečo zaujímavé a iné na tejto planéte podarí. Teším sa, keď o tebe budem čítať knihu alebo film. Choď a bez porušenia vlastníckych práv a NAP produkuj, tvor, rob, jednaj, konaj, vymýšľaj a uži si to!

Inšpiráciu a podklad pre článok poskytol David Sack M.D.