Čo je Spánkový Sex? sexsomnia

Pokračujeme v seriáli článkov o spánku, kde sme v predošlom článku zisťovali ako zaspať rýchlo, a objavovali sme tie najlepšie metódy a triky na zaspanie.

Námesačnosť, rozprávanie zo spánku, dokonca aj spánkové riadenie auta sú všetko typy spánkových porúch, o ktorých si už niečo počul. Niečo z nich si možno aj zažil.

O jednej spánkovej poruche si však možno ešte nepočul. Tou je spánkový sex – sexsomnia. Sexsomnia je podobne ako námesačnosť typ parasomnie.

Parasomnia je výsledok uviaznutia mozgu niekde medzi spánkovými fázami alebo spánkom a bdelým režimom. Táto medzi-fáza spôsobuje, že sa správaš bdelo, zobudeno a pri živote, lenže v skutočnosti spíš.

Ľudia so sexsomniou zažívajú sexuálne správanie súvisiace so spánkom. Toto správanie siaha od masturbácie až po sexuálny styk s inou osobou. Spánkový sex sa lieči terapiou podkladovej spánkovej poruchy.

Symptómy

Sexsomnia je odlišná od sexuálnych snov. Sny so sexuálnym podtónom nie sú u dospievajúcej populácie ani u dospelých nezvyčajné. Tieto zážitky sú pomerne odlišné od sexsomnie. Ľudia s touto poruchou sa počas spánku zúčastňujú sexuálnych aktivít, často aj s inými osobami.

Problém s parasomniou, ako je aj spánkový sex je, že človek s touto poruchou si to nemusí uvedomovať. Partneri, rodičia alebo kamaráti bývajú zvyčajne prví, kto to zaznamená. Osoba s týmto stavom nemusí vedieť, že sa niečo také objavuje, až dokým sa to nedozvie od niekoho iného.

Bežné správanie počas sexsomnie zahŕňa:

  • maznanie alebo predohra s partnerom v posteli
  • hýbanie a predtláčanie panvy
  • pohyby a správanie pripomínajúce pohlavný styk
  • spontánny orgazmus
  • sklený až prázdny pohľad do očí počas takého správania
  • nevedomosť a nepamätanie si daného správanie neskôr

Ak si osoba po zobudení nepamätá takéto správanie, môže to byť znakom parasomnie. Osoba zažívajúca sexsomniu môže mať oči otvorené a javiť sa ako bdelá. Je však v priebehu amnéznej epizódy a nebude si nič pamätať.

Taktiež sa môžu objaviť zmeny v sexuálnom správaní, ktoré tiež môžu niečo naznačovať. Ľudia so sexsomniou môžu byť počas epizód spánkového sexu asertívnejší, než sú zvyčajne. Zábrany môžu byť znížené, pretože spia, a takéto správanie si môžu všimnúť ich partneri.

Príčiny

Nie je úplne jasné, čo spôsobuje u ľudí vybudovanie sexsomnie, no medicína pozná niekoľko faktorov, ktoré tomu môžu prispievať. Patria sem:

  • spánková deprivácia (nedostatok spánku)
  • zvýšený stres (viz. článok príznaky stresu a ako sa zbaviť stresu)
  • úzkosť
  • únava a vyčerpanosť
  • niektoré liečivá
  • príjem alkoholu
  • užívanie rekreačných drog, alebo liekov na predpis iných osôb
  • nepravidelné spánkové cykly

Rizikové faktory

Sexsomniu môžu spúšťať aj podkladové zdravotné problémy. Tieto problémy zvyčajne ovplyvňujú spánok a patria sem:

  • simultánne spánkové poruchy, vrátane rozprávania zo spánku alebo námesačnosť
  • syndróm nepokojných nôh
  • obštrukčné spánkové apnoe
  • epilepsia súvisiaca so spánkom
  • gastroezofageálna refluxná choroba (GERD)
  • zranenia hlavy
  • migréna

Výskyt

Nie je jasné, ako je sexsomnia bežná, no považuje sa za vzácnu. Jedna štúdia naznačuje, že 8% ľudí v kanadskom ústave spánkových porúch vykazuje symptómy sexsomnie.

Treba brať ohľad na fakt, že výsledky štúdie zahŕňali ľudí z konkrétneho ústavu porúch. Vo všeobecnej populácií je tento zdravotný stav oveľa menej prítomný.

Ľudia s touto poruchou často svoje symptómy nenahlásia, pretože sa môžu hanbiť, prípadne si nie sú vedomí svojho stavu. To môže znamenať, že je známych oveľa menej prípadov, než ich v skutočnosti existuje. Z 832 pacientov spomínanej kanadskej štúdie, len 4 osoby prejavili znepokojenie o sexsomnii pri svojich konzultáciách so spánkovým špecialistom.

Riešenie a vyhľadanie pomoci

Robenie vecí počas spánku, na ktoré si ráno nedokážeš spomenúť môže byť alarmujúce. Niektoré zo správaní vyvolaných sexsomniou môžu byť neškodné, ako napríklad masturbácia alebo túlenie a maznanie s partnerom.

Iné však môžu byť celkom vážne. V skutočnosti sexsomnia bola využitá v obhajobe (Kanada) počas súdneho sporu o znásilnení.

Partneri osôb so sexsomniou môžu tiež pociťovať, že prejavy sexsomnie sú náznakom nespokojnosti vo vzťahu. To môže viesť k rastu napätia medzi tebou a tvojou láskou.

To sú všetko validné dôvody, prečo je vhodné vyhľadať pomoc voči spánkovej poruche. Ak partner spomenie nezvyčajné spánkové správanie opakujúce sa niekoľko týždňov alebo mesiacov, hodilo by sa vyhľadať spánkového špecialistu. Treba sa spýtať všeobecného lekára, prípadne sa poohliadnuť na dôveryhodnej strane internetu.

Diagnóza

Pred návštevou lekára je vhodné spýtať sa všetkých svedkov prejavov poruchy, aby spísali všetky konkrétne nezvyčajné správania. Taktiež je fajn viesť si denník spánkových paternov a vzorov.

Zaznamenanie týchto stavov spánkového sexu môže samé o sebe pomôcť lekárovi diagnostikovať stav. Ak to nestačí, zvyčajne sa prejde na spánkovú štúdiu.

Štúdie spánku sa realizujú v špeciálnych zdravotníckych zariadeniach. Test, ktorý sa nazýva polysomnografia zaznamenáva počas spánku:

  • mozgové vlny
  • tep srdca
  • patern a vzor dýchania
  • pohyby očí a nôh

Jedna noc v takomto zariadení môže stačiť. Môže sa stať, že osoba bude musieť v zariadení stráviť viacero nocí, aby sa tak zistilo širšie spektrum spánkových paternov. Ak sa správanie objaví aj v spánkovom zariadení, môže to potvrdiť diagnózu.

Ak sa epizóda sexsomnie študijnom zariadení neobjaví, zvyčajne sa prechádza na neskoršie testovanie. Taktiež sa môžu zisťovať a vylučovať iné príčiny takéhoto správania.

Liečba

Liečba sexsomnie býva veľmi úspešná. Radia sa k nej:

Terapie podkladovej spánkovej poruchy

Ak je sexsomnia výsledkom inej spánkovej poruchy, ako napríklad spánková apnea alebo syndróm nepokojných nôh, liečba podkladovej poruchy môže zastaviť aj nevedomé sexuálne správanie. Spánková apnea sa najčastejšie lieči pomocou zariadenia CPAP – nepretržitého pozitívneho tlaku dýchacích ciest.

Zmeny v predpísanej medicíne

Ak osoba pred objavením príznakov sexsomnie začala užívať nové lieky na predpis, zmena liečiv môže poruchu odstrániť. Lieky na spanie, vrátane voľno predajných teoreticky môžu spôsobiť epizódy parasomnie.

Lieky pre podkladové príčiny

Stavy ako depresia, úzkosť a stres môžu prispieť k sexsomnii a poruche spánku. Lieky alebo terapia u psychológa za účelom liečby psychologických porúch môžu vyliečiť aj nevedomé sexuálne správanie.

Nové liečby

Niektoré liečivá môžu viesť k sexsomnii, iné ju môžu zastaviť. Môžu sa predpísať antidepresíva alebo anti-záchvatové lieky.

Vyhliadky

Vyliečenie podkladových príčin vo väčšine prípadov lieči aj sexsomniu. Občas sa epizódy sexsomnie môžu vyskytnúť, najmä ak sa zmenia spánkové vzory a návyky, prípadne sa vyvinie spolu s inou spánkovou poruchou. Väčšina ľudí s vyliečením získa aj úľavu.

Tipy na zvládanie tejto zdravotnej situácie

Tieto zmeny životného štýlu môžu znížiť risk vyvinutia sexsomnie alebo inej spánkovej poruchy, prípadne môžu zamedziť možným epizódam.

Komunikácia s partnerom a rodinou

Sexsomnia dokáže ľudí z okolia ohroziť na živote. Môže taktiež vplývať na osobné medziľudské vzťahy. Preto je dôležité, aby blízki vedeli o poruche, o liečbe, a o spôsoboch, ako dokážu pomôcť. Úprimnosť je najlepšie pravidlo a možno aj liečba mnohých iných problémov.

Vytvorenie chráneného prostredia

Dokým začnú liečby zaberať, je treba si vytvoriť bezpečné prostredie pre danú osobu aj jej blízkych.

  • spánok v oddelenej miestnosti
  • zamknutie dverí
  • nastavenie pohybových senzorov, aby ľudia vedeli o pohybe osoby

Vyhýbanie spúšťačom

Pitie alkoholu alebo užívanie rekreačných drog môže viesť ku spánkovému sexu. Identifikácia týchto spúšťačov môže pomôcť predísť epizódam sexsomnie.

Praktizovanie dobrej spánkovej hygieny

Pravidelný a dostatočne dlhý spánok každú noc je dôležité pri predchádzaní sexsomnii. Spánková deprivácia a zmeny v nastaveniach spánku môžu viesť k poruche. Je treba si nastaviť pevný čas na spánok a dodržiavať ho.

Mohlo by ťa zaujímať – náš posledný článok na tému ako zaspať rýchlo, ako zaspať do minúty prípadne článok tabletky na prekrvenie mozgu alebo ako sa zbaviť stresu. Článok z veľkej časti inšpirovaný originálom na Healthline.

Facebook Komentáre