Nezdravé jedlo a 3 jedlá, ktorým by si sa určite mal vyhnúť

Nezdravé jedlo zapríčiňuje, že sa priemerná dĺžka života v USA aj na celom svete znižuje. Nie je to akási anomália ako prvá svetová vojna v kombinácií so španielskou chrípkou. Tento klesajúci trend zažívame už od roku 2015. Kedy sa zastaví? Čo sa deje s našou kvalitou života? Prečo zbytočne papáme nezdravé jedlá?

Chronické ochorenia sú na vzostupe, no podľa odhadov Svetovej zdravotníckej organizácie sa ich výskyt od roku 2001 do roku 2020 zvýšili o 57%. Predtým bola za nárast výskytu chronických chorôb obviňovaná starnúca populácia – keďže čím dlhšie žiješ, tým viac sa musí choroba prejaviť. Teraz sa však tieto názory rozchádzajú.

Čo môže byť na vine? Ako by ste mohli znížiť pravdepodobnosť vzniku chronických chorôb? Aké nezdravé jedlá na nás vplývajú?

Nezdravé jedlá a zdravá výživa

Žijeme v tomto trúbiacom, stresujúcom, predopamínovanom, každý týždeň iným trendom, crnkajúcom, píp pípovom, selfíčkovom a nie som na tejto fotke tlstom svete.

Ako certifikovaný odborník na výživu často ľuďom vysvetľujem, že dobrá výživa sa týka toho, čo nejete, a zároveň aj toho, čo robíte. V dnešnom rozvinutom svete sme príliš unavení, ale podvyživení. Junk a odpadové jedlo sa ujal vedenia. Je to do značnej miery preto, že sa najprv zaoberáme kalóriami a veríme, že udržiavaním určitého množstva kalórií pod určitým denným číslom sa o všetko postaráme. A celú tú dobu nám uniká skutočný dôvod, prečo ako živočíchy jeme: získavame živiny.

Ak sa budeš snažiť jesť výživné potraviny – síce je to nemoderné a ťažšie sa pripravujú pre dnešné štandardy – kalórie sa o seba postarajú samé. A z väčšej časti to isté dokáže aj tvoje zdravie.

Ak si zrovna ten typ človeka, ktorý si najprv zisťuje čo musí prestať robiť (predtým, ako začneš s niečim novým), tak si na správnom mieste. Mám tu zoznam troch výživne prázdnych potravín, ktoré by si mal vyhodiť a namiesto toho si vychutnať skutočné zdravé jedla plné živín. Nezdravé jedlá sa totiž ani nenarodili a ani nevypestovali, aj keď sa tvária, že áno.

1. Nezdravé Vysoko rafinované obylniny

Vysoko spracované a rafinované zrná resp. obilniny sú základom mnohých nezdravých potravín. Ak sa im vyhneš, ubrániš sa veľa veciam, ktoré by sa naozaj nemali jesť.

Majú veľmi málo živín. V skutočnosti im natoľko chýba výživná hodnota, že sa do nich pridávajú syntetické vitamíny a minerály. Tento proces sa nazýva obohacovanie a v minulosti to bol nevyhnutný krok v boji proti nedostatku živín. Často počúvame, že vitamínové a minerálové doplnky stravy nefungujú, ale obohatenie potravín by fungovať malo? Divné!

Žijeme v rozvinutom svete dostatku. Taký výber! Pri stravovacích rozhodnutiach sa doslova topíme v možnostiach. Prečo teda hľadať vysoko rafinované zrná a kvôli nim nezdravé jedlá, ako je biely chlieb alebo cestoviny, keď sa môžeš rozhodnúť pre výživnejšiu stravu? Je to preto, že je ani vizálne nepekné?

Pšenica, raž, špalda, pohánka, kamut a iné staromódne zrná sú lepšou voľbou, najmä ak sa vyrábajú spolu s kyslým droždím, a nie s moderným no nezdravým pekárskym droždím. Fermentáciou sa rozkladajú antiživiny, vďaka čomu sa ozajstné živiny ľahšie trávia a je menej pravdepodobné, že spôsobia problémy s trávením. Takže do toho a skús niečo nové! Druhou možnosťou je úplné odstránenie obilniny z vašej stravy (aj tak nič ako deficit zŕn neexistuje).

Jedenie naklíčených chlebových zŕn (nachádzajúcich sa v obchode so zdravou výživou) alebo klíčenie zŕn doma (namáčanie a potom im umožnenie klíčenia na jeden deň) sú spôsoby, ako redukovať ochranné chemikálie, ktoré rastliny v nich obsahujú, súhrnne nazývané antinutrienty. Jedným z príkladov je lepok.

Ak sa necítiš dobre, dôrazne odporúčam, aby si to robil alebo aj úplne vynechal obilniny, a prinajlepšom si zistil o vylepšeniach, ktorými zabrániš pokazenému tráveniu. Ľudia s dobrým zdravým a imunitou si s tým poradia (Pre výnimočnú imunitu používam tieto doplnky). Naklíčený chlieb je jediný typ, ktorý zaručene nespôsobuje tráviace ťažkosti.

2. Nezdravý pridaný cukor mení jedlo na nezdravé

Cukor sa pridáva takmer do všetkého, čo jeme a pijeme. Nemôžete si kúpiť ani arašidové maslo, ktoré výrobca nezmenil, tak aby si ho nevedel prestať jesť.

Jedenie pridaného cukru – často skrytého v potravinách pod jedným z viac ako 68 rôznych názvov – je vynikajúci spôsob pre získanie nadváhy alebo chorôb.

Nielenže pridáva do stravy zbytočne veľa energie, ktorú nespáliš – posteľ, auto, kancelária, auto, gauč, posteľ, a dokola – ale viackrát denne narúšaš aj svoj hormonálny systém. Nič nechceme narúšať. Jednoducho povedané, táto kombinácia vytvorí extra adipozitu (tuk) a spôsobí ochorenie. Množstvo chorôb.

Vyhni sa pridaným cukrom a vyhneš sa tak nezdravým jedlám. Veru, jednoduchý vzorec.

3. Nezdravé rastlinné oleje

Nezdravé jedlá, rastlinný olej sťa repka olejná, kukuričný olej, nezdravý sójový olej alebo margaríny.

Extrudované rastlinné oleje sa dostali do našich životov asi v roku 1910, keď sa ich spracovanie zlacnelo. Nerob chybu, tieto oleje patria pod potravinovú technológiou, ktorá nikdy nemala vzniknúť.

Naopak, tieto oleje sa javia ako výživné, ale priniesli so sebou zdravotné riziká, ktoré prevyšujú akýkoľvek prínos. Štúdia uverejnená v časopise British Medical Journal zistila, že nahradenie nasýtených tukov rastlinnými olejmi zvyšuje úmrtnosť na „všetky príčiny“ o 62% a na kardiovaskulárne choroby o 70%, pri sledovaní oproti kontrolnej skupine. Táto štúdia je dostatočne silná na to, aby preukázala príčinu rastlinných olejov v porovnaní s pochybnými štúdiami rôznych zdravotných a výživových „asociácií“.

Na prelome 20. storočia ľudia denne konzumovali živočíšne tuky a srdcové choroby boli veľmi zriedkavé. Do roku 1950 sa srdcová choroba stala najväčším zabijakom na západe. V súčasnosti je to najväčší zabijak na svete. V rozvinutých krajinách je však rakovina v súčasnosti hlavnou príčinou úmrtí, čiastočne kvôli zvýšeniu prevencie spolu so zlepšením liečby po infarkte, ktoré zachraňujú viac životov, i keď často zanechávajú trvalé následky.

Bohužiaľ, rastlinné oleje sa podieľajú na vývoji rakoviny. Štúdia na myšiach preukázala dvojnásobný výskyt u tých, ktorým bol dávaný rastlinný olej, oproti tým, ktoré dostávali rybí olej. Ďalšia štúdia na hlodavcoch preukázala, že normálnemu a zdravému procesu bunkovej smrti (apoptóze) zabraňuje kukuričný olej, a v dôsledku toho sa vyvíja rakovina hrubého čreva.

Aby som to zjednodušil, mám pravidlo: Ak olej pochádza z niečoho, čo nie je očividne mastné, nejedz takéto nezdravé jedlo – nikdy.

“Tá veľká plastová fľaša s rastlinným olejom v kredenci?” Vyhoď ho alebo si namasti reťaz na bicykli!“

Repka olejná, sójový olej, kukuričný olej, požlt a margaríny, často hydrogenované a opakovane zohrievané, nie sú mastné bez moderných procesov. Kvôli rôznym technický procesom sú veľmi lacné a samozrejme všade dostupné.

Hlavným problémom týchto olejov je to, že ich vzácne omega-6 poly-nenasýtené molekuly sa pri rozsiahlom spracovaní ľahko poškodia. Sú navyše zraniteľné po naplnení do fliaš a reakcii na kyslík a slnečné žiarenie. Toto poškodenie spôsobuje, že molekuly sú reaktívne a zápalové.

Rastlinné oleje sú skutočným nepriateľom – predávajú sa nám, akoby nám robili láskavosť, keď nás v skutočnosti bodajú do srdca a ničia nás zvnútra. Toto nie je jedlo, a bodka. Nejedz to svinstvo. Tá veľká plastová fľaša s rastlinným olejom v kredenci?” Vyhoď ho alebo si namasti reťaz na bicykli!

Všetko je to odpad a nezdravé jedlo

Ak skombinujeme tieto tri veci – vysoko rafinované obilniny, pridané cukry a rastlinné oleje – dostaneme niečo ako donut (šišku). Šiška je všetko úsmevy, mňam, mäkké a chutnučké, farebné a v peknej krabičke, v skutočnosti je to stroj času: Takéto nezdravé potraviny skracujú tvoj život a jeho kvalitu.

Nezdravé jedlo, šišky ang. donut alebo doughnut. Nezdravý pridaný cukor a rastlinné oleje.

Nečakaj do pondelka alebo budúceho mesiaca alebo pôstu alebo na nový rok. Urob to dnes. Prestaň zrádzať samého seba z budúcnosti. A boh ťa ochraňuj, ak tieto “pochutiny” tvoria tvoje hlavné jedlá prípadne väčšinu tvojich jedál. Ak áno, prihlás sa na zdravotnú vysokú školu a vynájdi nejakú metódu, ako môžeš zminimalizovať dopad tohto nezdravého jedla.

Spýtaj sa samého seba, akú úlohu tieto potraviny zohrávajú v tvojom živote. Uisti sa, že ješ zdravé potraviny s vysokým obsahom živín a občas si niečo v kuchyni od základu pripravíš sám. Väčšina rôznych polotovarov a lacných jedál je často iba triathlon týchto 3 nezdravých jedál.

Predstav si samého seba

Predstavte si samého seba o pár mesiacov. Úspešne si odstránil tento odpad zo svojej stravy a konečne sa cítiš úžasne. Môžeš si obliecť staré džínsy, ktoré ste nosil na strednej (škoda, že majú diery na kolenách a zadku). Budeš mať žiariacu pokožku, maximum energie a tvoj šéf si bude myslieť, že si najlepší. Tadá!

Nezdravé odpadkové jedlo ti môže ničiť život, ak nie teraz, tak v budúcnosti určite. Ži na svoj plný potenciál a zabráň zbytočnej konzumácií nezdravého jedla!

Nezdravé jedlá, zhrnutie a Strýkove PS

Neberte tento článok ako výživový extrémizmus. Nezdravé jedlo som opisoval expresívne. Budete so mnou súhlasiť, že väčšine ľudí nestačia iba štúdie a fakty. Pre zdravší a krajší svet treba na problémy poukázať aj emóciami.

Bol by som pokrytec, ak by som tvrdil, že nič z týchto nezdravých jedál nejem. Som však so sebou spokojný, pretože ich jem minimálne, v malom množstve a veľmi zriedkavo. A to isté odporúčam tebe.

Hej! Pozri aj môj článok na tému príznaky stresu a zbavenia sa stresu, alebo prírodné tabletky na prekrvenie mozgu, sústredenie, pamäť a učenie.